Schiphol had de afgelopen jaren wel erg veel onderonsjes met KLM. Dat kan concurrenten van de luchtvaartmaatschappij hebben gedwarsboomd in hun groeiplannen.
Regels hebben de twee bedrijven niet overtreden, maar concurrentiewaakhond ACM vond het wel nodig nieuwe afspraken te maken om een gelijk speelveld te garanderen.
Zeven op de tien vluchten op Schiphol komen voor rekening van KLM en haar samenwerkingspartners. Het bedrijf zit dan ook vaak om de tafel met het luchthavenbedrijf. Het risico bestaat dat daar zaken besproken worden waarvan andere luchtvaartmaatschappijen hinder ondervinden, blijkt uit onderzoek door de ACM.
Zo sprak KLM in een van die gesprekken haar zorgen uit over de inrichting van een business lounge voor concurrent Emirates, en over de opening van een basis door prijsvechter easyJet. Ook drong KLM volgens de toezichthouder aan op inspraak bij bijvoorbeeld het investeringsbeleid van Schiphol en de luchthaventarieven.
Schiphol en KLM hebben de ACM beloofd dat zij over dat soort zaken niet meer met elkaar zullen overleggen. De luchthaven moet zelfstandig en onafhankelijk dergelijke beslissingen kunnen nemen. Ook hebben de bedrijven toegezegd dat zij voortaan open zijn over eventuele onderlinge contacten en die ook vast zullen leggen zodat de toezichthouder de inhoud ervan kan controleren.
"De ruimte op Schiphol wordt steeds schaarser, dus moet het speelveld voor de concurrentie gelijk zijn'', zegt ACM-voorzitter Chris Fonteijn. "We moeten voorkomen dat KLM oneigenlijk bevoordeeld wordt ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen.'' Een gezonde concurrentie zorgt volgens de ACM voor een gevarieerd aanbod en lagere ticketprijzen.
Ryanair klaagt over positie KLM op Schiphol
Afgelopen zomer klaagde de de Ierse prijsvechter Ryanair al over de positie van KLM op Schiphol. De Ierse prijsvechter vermoedt dat de Nederlandse overheid KLM en Transavia wil beschermen.
Ryanair wil dat luchthavens als Lelystad en Eindhoven Airport een andere eigenaar krijgen dan Schiphol. Topman Michael O’Leary trok in juli de vergelijking met Londen waar de luchthavens Gatwick en Stansted flink groeien nu ze niet meer van dezelfde eigenaar zijn als Heathrow en dus met elkaar concurreren.
Ryanair wilde dit najaar nieuwe routes openen op Eindhoven Airport, maar kreeg van de overheid geen extra slots toegewezen. O’Leary is daar woedend over. Had KLM of Transavia gevraagd om uitbreiding van de capaciteit, dan zou dat volgens hem geen enkel probleem zijn geweest.
Te weinig vluchten op Lelystad
Op het overvolle Schiphol is momenteel geen mogelijk voor Ryanair. De opening van Lelystad Airport, waar vakantievluchten op termijn onderdak moeten gaan vinden, is uitgesteld van 2018 naar 2019. Bovendien is de geplande capaciteit daar volgens O’Leary veel te beperkt. “Dertien vluchten per dag, daar kun je geen bedrijf op laten draaien”, zei hij in juli.
Een gezonde groei van Lelystad kan een hoop problemen bij Schiphol oplossen, denkt O’Leary. Toch vindt hij dat ook Schiphol zelf moet kunnen doorgroeien.
Volgens de Ier is het nodig dat de luchthaven eerder dan in 2020 gaat praten over verruiming van het aantal vluchten per jaar. "De huidige grenzen houden geen rekening met stillere vliegtuigen, waardoor omwonenden veel minder last hebben. Ik zie geen wil bij Schiphol om te veranderen.”